Whatsapp ni boleh dikatakan platform close sale yang paling utama di Malaysia.
Kalau buat iklan guna Facebook Ads, kita boleh letak link whatsapp masa setting iklan.
Bila guna objektif “Traffic”, prospek yang klik gambar atau video, mereka terus dibawa ke Whatsapp seller.
Iklan jenis ini lebih bagus untuk 2nd layer funnel. Gunakan dahulu iklan jenis video atau website untuk top funnel, kemudian gunakan iklan jenis ini untuk retarget audience yang telah kita kumpul tadi.
Ini langkah-langkah untuk setup iklan trafik ke whatsapp :
- Pilih iklan jenis Traffic.
- Letak targeting yang sesuai dan tetapkan bajet.
- Pilih placement mobile untuk facebook feed dan instagram feed.
- Gunakan optimization for Link Click/Landing Page Views
- Pilih charged for Link Click
- Masukkan gambar atau video yang anda nak gunakan.
- Masukkan copywriting yang simple dan ringkas, tak perlu panjang sangat.
- Masukkan link whatsapp pada ruangan dsetination.
Dah siap… =)
Oh ya! Anda juga boleh gunakan platform kliksini.my聽 untuk pasang pixel dan retarget semula orang yang dah klik link whatsapp.
Nota: Anda boleh daftar akaun kliksini.my secara percuma di sini ->聽https://kliksini.my/user/register
Kalau anda kurang jelas dengan penerangan di atas, boleh tengok video ni. Lebih mudah kalau anda tengok video sambil praktik terus.